Please check out the new WECF website on wecf.org/nl

Stay here to browse our website archive (2004-2019).

WECF International

WECF Deutschland

WECF France

WECF publiceert “Kinderkledingwijzer - Bescherm kinderen. Vermijd schadelijke en hormoonverstorende stoffen”

Duurzame en gezonde kleding voor het hele gezin

17.04.2015 |

Utrecht, 17 april 2015 – Het kwik stijgt. De wollen truien kunnen weer op zolder. Tijd om luchtige zomerkleding in te slaan! Maar is deze kleding wel vrij van schadelijke chemicaliën? In haar nieuwe stoffenwijzer stelt WECF: “Van 1700 chemische stoffen in textiel zijn de gezondheidsrisico’s onbekend.” Om tegemoet te komen aan vragen van ouders op het gebied van gezondheid en duurzaamheid presenteert WECF deze week de Kinderkledingwijzer

Het is de volgende in de serie handige stoffenwijzers vol praktische tips, zoals de Babyverzorgingswijzer, de Speelgoedwijzer en de Zwanger & Cosmeticawijzer, waarin WECF adviseert hoe je schadelijke stoffen kunt vermijden en gezondere alternatieven kunt vinden.

Alle kinderen verdienen ‘Een Veilig Nest’
Vooraanstaande wetenschappers leggen steeds vaker het verband tussen blootstelling aan schadelijke chemicaliën en chronische ziekten. Baby’s en jonge kinderen zijn extra kwetsbaar voor blootstelling aan deze chemicaliën. Hun lichaam is immers nog volop in ontwikkeling. En hun huid is een stuk dunner, waardoor stoffen sneller worden opgenomen in het lichaam.

Het internationale duurzaamheidsnetwerk WECF (Women in Europe for a Common Future) werkt hard aan een gezond leefmilieu voor iedereen. Eén van haar projecten, ChildProtect, is speciaal gericht op de lobby in Den Haag en Brussel waarbij wordt gepleit voor een strengere regelgeving en een gezonde omgeving voor baby’s en jonge kinderen. Via de website Een Veilig Nest voorziet WECF ouders van duidelijke informatie door samen te werken met wetenschappers en onderzoeksinstituten. Eerder zijn verschenen, de Babyverzorgingswijzer, de Speelgoedwijzer en de Schoonmaakmiddelenwijzer. Zwangere vrouwen en jonge ouders met prangende vragen groen ouderschap kunnen tevens terecht op twitter en facebook bij @EenVeiligNest.

Via de website Een Veilig Nest voorziet WECF ouders van duidelijke informatie door samen te werken met wetenschappers en onderzoeksinstituten. Eerder zijn verschenen, de Babyverzorigingswijzer, de Speelgoedwijzer en de Schoonmaakmiddelenwijzer.

www.eenveilignest.nl
www.childprotectfromchemicals.eu
www.wecf.eu

WECF
Women in Europe for a Common Future - is een netwerk van ruim 130 vrouwen- en milieuorganisaties in veertig landen in West en Oost- Europa, Kaukasus en Centraal-Azië die gezamenlijk werken aan duurzame ontwikkeling, bescherming van gezondheid en milieu en armoedebestrijding. Het netwerk helpt vrouwen en kinderen bij het creëren van een gezonde leefomgeving.

Op dit moment is WECF voorzitter van de Women’s Major Group, een samenwerkingsverband van 400 vrouwenorganisaties wereldwijd. In die hoedanigheid onderhandelt WECF bij de VN mee over de Sustainable Developement Goals, de SDG’s, die in september 2015 de Millenniumdoelen zullen gaan vervangen.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie, high resolutie beeldmateriaal, een exemplaar of een interview kunt u rechtstreeks contact opnemen met Chantal Van den Bossche van WECF via 06-28129992 of via chantal.vandenbossche@wecf.eu

Exemplaren van De Kinderkledingwijzer zijn tegen een vergoeding van de verzendkosten aan te vragen bij WECF via nesting@wecf.eu